Jednolity Europejski Dokument Zamówienia

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, zgodnie z Art. 10a ust. 5 Ustawy Prawo zamówień publicznych, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na art. 781 Ustawy Kodeks Cywilny. Zgodnie z nim do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.

Co szczególnie ważne, niedochowanie powyższych wymogów dotyczących jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, skutkuje jego nieważnością, co zostało wskazane w Art. 10a ust. 5 Ustawy Prawo zamówień publicznych.

Zgodnie z regulacjami ustawowymi, żadna inna forma nie jest prawidłowa. W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 listopada 2019 r. KIO 2270/19 zostało wskazane, iż „Fakt opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez notariusza sporządzonego poświadczenia, nie przesądza o prawidłowości formy oświadczeń JEDZ podmiotów trzecich”.

W kontekście zamówień publicznych warto zwrócić uwagę, iż 1 stycznia 2021 r. wejdzie w życie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, zastępująca dotychczasową regulację z 2004 r. Problematyka ta była już omawiana na blogu eksperckim Kancelarii Siwek Gaczyński & Partners. Link do wspomnianego artykułu zamieszczamy poniżej.

https://sgp.pl/blog/nowe-prawo-zamowien-publicznych